acoyapearl_invitation_fix_back&face -2

*Press release below
日本語:https://indd.adobe.com/view/96902f56-0894-4a14-b525-e1cda2569cc8
English : https://indd.adobe.com/view/33278f7e-a837-48a3-8014-c1bc2bcc30c6

 

English below

 

光の波、音・・・
よみがえる遠い記憶、
あこや真珠の新しい物語 。

acoya with lights by SALIOT

ヨーロッパ・日本の19人のクリエーターによるあこや真珠の作品とSALIOTによるライティング、これらは音楽に導かれ真珠の遠い記憶をよみがえらせ、SALIOTの空間に様々な物語を織りなしていきます。

表情豊かな四季があり、穏やかな滋養に満ちた海ゆえに太古の昔から存在し世界に名を馳せた日本のあこや真珠。その優しい色はこの日本の豊かな海、自然から生まれます。そして光があるからこそ真珠の輝きは存在し、様々な表情を見せてくれます。その光を演出するのはSALIOT。ミネベアミツミの日本ならではの緻密な技術を結集し開発されたSALIOTは空間を表情豊かに演出します。

この物語はオランダ在住のアーティスト渡部睦子氏による真珠のためのインスタレーションから始まります。 真珠と光の記憶をよみがえらせるための音楽は阿部海太郎氏により作曲されました。そして真珠のためのアートジュエリー、 パフォーマンス、レクチャーなど、真珠と光の織りなす様々な物語をSALIOTギャラリー にて展開します。

 

参加クリエーター
阿部海太郎、伊藤敦子、大畑周平、鎌田治朗、小西潤、 ニナ・サジェ、フィリップ・サジェ、ジャンネット・ジャンセン、ヒルデデ・デッカー、竹田礼人、太郎、ユーチュン・チェーン、アナリース・プランタイト、
エミリー・パラード&ニールズ・ヘイマンス、ピー、ビクシー、嶺脇美貴子、山岸紗綾、ウルリ・ライトフォファー、渡部睦子

会期
2018.10.13 (土)-10.31(水) 会期中無休
2018.10.13 (土)-10.31 (水)CHIKAKO WATANABE x acoya with lights by SALIOT
2018.10.19 (金)-10.31 ( 水)acoya with lights by SALIOT

 オープニングレクチャー・ライブ・パフォーマンス
2018.10.13 (土) 18:30
渡部睦子レクチャー”真珠の記憶をめぐる旅“

2018.10.27 (土) 18:30
阿部海太郎ライブ “Music for Pearl”

2018.10.19,20,26,27( 金、土) 19:30-20:30
大畑周平パフォーマンス“光ヲノム”

開館時間
10:30-20:30 (月ー火)
14:00-20:30 (土—日)
*10.13 (土) 18:30- 渡部睦子レクチャー
*10.27 (土) 18:30- 阿部海太郎ライヴ

会場
SALIOT特設ショールーム
東京都港区三田3-12-14ニッテン三田ビル1階

料金
全て無料

お問い合わせ
C[at]chiandheart.com

*SPECIAL IVENT*

CHIKAKO WATANABE x acoya with lights by SALIOT
渡部睦子レクチャー ” 真珠の記憶をめぐる旅  “
10月13日(土)18:30-

オランダから長崎へ“真珠の記憶を巡る旅”に出かけた美術作家、渡部睦子。そこで彼女が見つけたもの とはどんなものだったのでしょうか?

渡部睦子は“そこにあった記憶” を彼女のユニークな方法で私たちに見せてくれます。記憶は存在とつながっていて、‘何かがそこにあったけれど、今はなくなってしまった’ という状況でも、隠された物語をたどり、五感で感じ取ることができるものに翻訳しなおせば、 次なる物語、命が誕生するのだと思います。存在は記憶の重なり・・・彼女は記憶と今を 重ね編み、次の物語、存在の可能性を提示してくれます。

トークではオランダでのアーティスト活動や今年 出版されたご自分の本、”NETTING AIR from the low land”についてもお話して頂きます。

渡部睦子
愛知県刈谷市生まれ。1992年京都市立芸術大学美術学部工芸専攻(陶磁器)卒業、1994年同大大学院美術研究科工芸専攻(陶磁器)修了。1998年サンドベルグインスティチュート(Sandberg institut, Amsterdam)2002年ライクスアカデミー(Rijksakademie)修了。1995年よりオランダを拠点に、アートを介し異なる国や文化、コミュニティーを訪れ「地元の人に何かを教えてもらう」ということをキーワードに様々な形態を用いて作品の制作を試みている。https://www.chikahome.nl

 

acoya with lights by SALIOT
阿部海太郎ライブ “Music for Pearl”
10月27日(土)18:30-

阿部海太郎
作曲家。1978年生まれ。自由な楽器編成と親しみやすい旋律、フィールドレコーディングを取り入れた独特で知的な音楽世界に、多方面より評価が集まる。蜷川幸雄氏に見出されその劇音楽を数多く手がけたほか、舞台、テレビ番組、映画、様々なクリエイターとの作品制作など幅広い分野で作曲活動を行う。現在放送中の『日曜美術館』(NHK)のテーマ曲や今年夏公開されたアニメ映画『ペンギン・ハイウェイ』(原作:森見登美彦 監督:石田祐康)などの音楽を手がけた。これまでに5枚のアルバムを発表している。www.umitaroabe.com

 

大畑周平パフォーマンス “光ヲノム”
10月19、20、26、27日 (金、土)19:30-20:30

光ヲノム
たま、珠。太古の昔、霊魂、魂は目に見えない霊格であり生命の源泉としてみなされた。それは物体や肉体の中に宿り、いつでも体内からぬけて自由に動き回れるものとされていた。球形であることから’たま’と呼ばれ、またこの’たま’を入れるべきものも’たま’と表される。そしてこの‘たま‘は青白く光る。真珠は‘しらたま‘と呼ばれ海から届く神秘の命であり、光により青白く輝く。人はそこに‘たま‘つまりカミの姿を重ねた。古代の日本においてカミは実態を持たぬものであった。闇から現れ、何かに宿る・・・化身として現れる。実態を持たぬカミはしらたまに宿り、それは巫女とともに舞う。

光ヲノム。大畑周平の作品は見えない、しかし 波長、漂う粒子として存在する光、つまりカミを捉え、身体の中に取り込む。これは自らに命を吹き込む行為である。この光は真珠にも宿り、カミを忘れてしまった現代の私たちに見えない存在を問いかける。 

大畑周平
2001年 東京造形大学研究生修了。主な展覧会に「クリテリオム 59」(水戸芸術館/茨城、2004)、        「アーカスプロジェクト」(茨城県三の丸庁舎/茨城、2008)、「Brand New Valentine」(三菱地所アルティアム/福岡、2010)、「Barocco : Baroque pearl Jewerly Exhibition」(伊丹市立工芸センター/兵庫、2012)、「Lumière」(中之島バンクス de sign de > /大阪、2015)、「光ヲノム」(クラシカ表参道/東京、2016)、他

Waves of Light, Sound . . .
The Revival of Ancient Memories,
New Tales of Acoya Pearls

acoya with lights by SALIOT
By combining acoya pearl works by nineteen artists from Europe and Japan with SALIOT lighting, ancient memories pertaining to pearls have been revived and woven together into various stories within the space of SALIOT Gallery. Though world famous today, acoya pearls have their timeless origins in Japan’s gently nourishing seas and richly expressive seasons. It is from the country’s rich oceans and natural world that the pearls’ colors are born. Light gives the pearls their brilliance and allows us to see their varied expressions. That light will be directed by SALIOT. As the culmination of MinebeaMitsumi’s refined technology, SALIOT will deftly fill the space with rich expressions.

The story of this event begins with an installation created for the pearls by Holland-based artist Chikako Watanabe. Music has been composed by Umitaro Abe in order to revive the pearls’ and light’s ancient memories. Art jewelry, performances, and lectures will be just some of the ways stories about the pearls and light will be woven together at SALIOT Gallery.

 

 Participating Creators
Umitaro ABE, BCXSY, Hilde De Decker, Yu-Chun Chen, Atsuko Ito, Jeanette Jansen, Jiro Kamata, Konishi Jun, Mikiko Minewaki, Shuhei Ohata, Emilie Pallard&Niels Heymans, Annelies Planteydt, PE/AH, Ulrich Reithofer, Nina Sajet, Philip Sajet, Ayato Takeda, Taro, Chikako Watanabe, Saya Yamagishi

Period
2018.10.13 (Sat)-10.31( Wed) Open everyday

2018.10.13 (Sat)-10.31 ( Wed)
CHIKAKO WATANABE x acoya with lights by SALIOT

2018.10.19 (Fri.)-10.31 ( Wed)
acoya with lights by SALIOT

Opening Lecture/Live
2018.10.13(Sat) 18:30- Lecture “A Journey Through the Memories of Pearls” by Chikako Watanabe
2018.10.27 (Sat)18:30- “ Music for Pearl” Live Performance by Umitaro Abe

Open Hours
10:30-20:30 Mon. – Fri.
14:00-20:30 Sat. and Sun.
*10.13 (Sat) 18:30- Chikako Watanabe Lecture
*10.27 (Sat) 18:30- Umitaro Abe Concert

Venue
SALIOT Gallery
1F Nitten Mita Bldg, 3-12-14, Mita, Minato-ku, Tokyo, Japan

Admission
Free

Contact
C[at]chiandheart.com

 

*SPECIAL EVENT*


CHIKAKO WATANABE x acoya with lights by SALIOT

Lecture: A Journey Through the Memories of Pearls
October 13th (Saturday), 18:30 –

Travelling from Holland to Nagasaki, artist Chikako Watanabe has taken “A Journey Through the Memories of Pearls.” What did she find there?

Watanabe uses a unique artistic method to allow us see the “memories that used to be there.”  Since memories are linked to actual existences, even if something that used to be there is no longer so, those hidden stories can be translated into something that can be felt with the five senses, thereby giving birth to new stories and new life. Existence is composed of layers of memories . . . Watanabe layers memories and the present, revealing for us the possibility of new stories and new existences.
During this lecture, Watanabe will talk about her artistic activities in Holland and her book “NETTING AIR from the low land,” which was published this year.

 

Chikako Watanabe
Born in Kariya city, Aichi prefecture. In 1992, she graduated from the Department of Crafts in the Faculty of Fine Arts at the Kyoto City University of the Arts with a degree in ceramics. In 1994, she graduated from the Graduate School of Arts of the same university with a Master’s in ceramics. In 1998, she graduated from Sandberg institut, Amsterdam, in 2002, she graduated from Rijksakademie.    Since shifting her base to Holland in 1995, she has used art as a medium to explore foreign countries, cultures, and communities, producing various types of work around the idea of “learning from local peoples.”

https://www.chikahome.nl

 

acoya with lights by SALIOT
“Music for Pearl,” Live Performance by Umitaro Abe
October 27th (Saturday), 18:30 –

Umitaro ABE
Umitaro Abe is a Japanese composer and multi-instrumentalist. He has been working tirelessly in a range of fields such as theatre, film, TV drama and collaboration with various creators, besides performance in solo and ensemble style. He has released 5 CD albums and every album has been highly acclaimed for his unique viewpoint for field-recording, liberated ensemble style based on classic or various compositions of sounds.
www.umitaroabe.com

 

“Drinking Light,” Performance by Shuhei Ohata
October 19, 20, 26, 27 (Friday, Saturday), 19:30-20:30

Drinking Light
Tama, a ball. In ancient times, the souls of things were thought to take the form of invisible spirits that are the fountainhead of all life. The spirits take up residence in physical objects and the flesh, and can leave those vessels at any time and freely move around. As they were imagined as spherical in shape, both the spirits and the objects they occupied were called “tama.” These “tama” glow a pale white. Pearls were known as “shiratama” (white tama), and were considered to be mystical life spirits from the sea. They also glowed pale white. People thought them as a type of “tama,” as embodiments of the kami (gods).
In ancient Japan, the kami did not have a specific form. They appeared from out of the darkness and took up residence in some object . . . kami incarnate. Formless kami resided in shiratama, and danced with the female shamans.

Drinking Light. Shuhei Ohata’s work regards the invisible entities that exist as particles adrift upon wavelengths of light as a type of kami, and takes them into the body. It is an act of absorbing life into oneself. This light also resides within pearls. Oohata’s work asks us, modern humans, to think about the invisible kami that we have forgotten.

 

Shuhei Ohata
In 2001, he completed at graduate degree at Tokyo Zokei University. His main exhibitions include: “Criterium 59” (Art Tower Mito, Ibaraki, 2004), “Arks Project” (Former Sannomaru Ibaraki Prefectural Office, Ibaraki, 2008), “Brand New Valentine” (Mitsubishi Estate Artium, Fukuoka, 2010), “Barocco: Baroque Pearl Jewelry Exhibition” (The Museum of Arts and Crafts, Itami, Hyogo, 2012), “Lumière” (Nakanoshima Banks de sign de >, Osaka, 2015), “Drinking Light” (The Classica Omotesando, Tokyo, 2016), and others.

 

SALIOT様logo fix
SALIOT: http://www.saliot.com

 

acoya_logo1
acoya:http://acoyapearl.com